complete survive doctoral dissertation david sternberg online homework help service death of a salesman research paper buy answers homework

Mr. Nebbiolo ponnisti Viini & Ruoka 2019 -tapahtumasta viininystävien tietoisuuteen

Haastattelimme Viini & Ruoka -tapahtuman näytteilleasettajaa Kimmo Sollaa viinimaahantuontiyritys Mr. Nebbiolosta. 

Vuoden 2019 alussa perustettu Mr. Nebbiolo on erikoistunut pientuottajien viinien maahantuontiin ja myyntiin sekä Alkolle, että ravintoloille. Tuomme perhetilojen herkkuja kohtuuhintaan suomalaisten ulottuville. Pitkät perinteet, luonnonmukaisuus, korkea laatu sekä mukaansatempaavat tarinat siivittävät viiniemme myynnin kasvua.

 

Tapahtumaan osallistumisella selkeät tavoitteet, jotka saavutettiin yli odotusten

Ensisijaisena tavoitteena oli tutustuttaa viininystäviä Alkon tilausvalikoimassa myytäviin tuotteisiin. Onnistuimme yli odotusten: viinitastingit olivat loppuunmyytyjä ja ständimme ympärillä oleva positiivinen kuhina johti merkittävään lisäykseen Alko-myynnissämme.

Lisäksi tavoitteenamme oli tavata viiniammattilaisia ja lisätä yrityksemme tunnettuutta heidän keskuudessaan ja edistää dialogia potentiaalisten ravintola-asiakkaitten kanssa. Ammattilaistapaamiset johtivat paitsi lisääntyneeseen ravintolamyyntiin myös useisiin tastingeihin vuodenvaihteen molemmin puolin.

 

Valikoiman suunnittelu ja asiantuntijuus merkittävässä roolissa messuilla

Löysimme Viinilehden avustuksella meille sopivan osastoratkaisun, joka oli myös hyvällä sijainnilla messuhallissa. Tämä edellytti sitä, että olimme liikenteessä hyvissä ajoin ja ehdimme kertoa myös asiakkaillemme, että olemme messuilla mukana. Meitä kiiteltiin kovasti korkeatasoisista tastingeista sekä siitä, että italialaiset tuottajat olivat ständillämme viininystävien tavattavissa. Paljon positiivista palautetta saimme ns. minitastingeista, joita järjestimme ständillämme koko tapahtuman ajan non-stop.

Sijaitsimme lähellä lasipistettä, joten moni kävijä aloitti meidän ständiltämme ja palasi myöhemmin takaisin todeten että ”täällä on parhaat viinit ja paras tunnelma”. Olimme valinneet messuille viinivalikoimastamme viinejä eri hintapisteistä, mitä useat kävijät kiittelivät. Erityisesti ikääntyneemmät viinit nauttivat kävijöiden suosiosta. Monet olivat erityisen mielissään siitä, että henkilökunta ständillämme oli asiantuntevaa ja rohkaisi ihmisiä kokeilemaan viinityylejä, jotka eivät olleet aiemmin tuttuja.

 

Selkeä kasvu sekä myynneissä että brändin tunnettuudessa

Viini & Ruoka -tapahtuman johdosta Alko-myyntimme kasvoi merkittävästi. Saimme messuilla esim. Attilio Ghisolfin 1999 Barololle paljon uusia faneja ja päädyimme myymään sitä Alkossa loppuvuonna 70 % yli alkuperäisen tavoitteemme. Olimme sopineet tapaamisia ammattilaisten kanssa torstai-iltapäivään ja tämän seurauksena saimme myös paljon uusia HoReCa-prospektiasiakkaita, vaikka kyseessä onkin ensisijaisesti kuluttajatapahtuma. Konkreettisen myynnin lisäksi some-seuraajiemme määrä kasvoi huomattavasti ja koemme, että onnistuimme painamaan brändimme suomalaisten viininystävien mieleen ja näin ollen rakennettua vahvaa pohjaa tulevaisuutta ja myös seuraavia tapahtumia varten.

 

Miksi koette tärkeäksi sitoutumisen tämän vuoden tapahtumaan näinkin epävarmana aikana?

Nämä messut ovat vuoden paras tilaisuus markkinoida tuotteitamme suoraan kuluttajille. Nyt kun moni tilaisuus kevään ja kesän ajalta on peruuntunut, on erittäin tärkeätä saada kuluttajille ajoissa viesti siitä, milloin viinejämme voi päästä laajemmin maistelemaan. Koen myös, että omalta osaltamme voimme auttaa rakentamaan uskoa siihen, että turvallisia ja miellyttäviä yhteisöllisiä kokemuksia on luvassa näiden messujen myötä viininystäville.